Druten – Zoals bekend kampt de mondiale transportwereld op dit moment met een enorm tekort aan containers en vrachtwagens. Ook de vaste transporteurs van ICA hebben hier helaas mee te maken. Door de momenteel beperkt beschikbare capaciteit kunnen er niet altijd volle containers of vrachtwagens geladen worden. Een aantal ladingen is al opgevangen door extra vrachtwagens te regelen bij een andere transporteur. Een direct gevolg hiervan is helaas dat sommige goederen niet de gebruikelijke levertijd hebben. Het oplopen van levertijden is in bijna alle sectoren voelbaar en in de houtbranche zijn de prijzen bijvoorbeeld in een half jaar tijd verdubbeld. Ook de consument zal dit in zijn portemonnee voelen zo is de verwachting.
Volgens Lars Jensen, Deens scheepvaartdeskundige van consultant Vespucci Maritime vormen de door de coronamaatregelen ontwrichte Chinese containerhavens van Guangzhou en Shenzhen inmiddels een grotere strop dan de blokkade van het Suezkanaal van drie maanden eerder. Volgens de Deense expert kun je met een simpel rekensommetje gemakkelijk tot deze conclusie komen. De ‘Ever Given’ die in maart zes dagen lang niet kon doorvaren had ongeveer 55.000 TEU (Twenty Foot Equivalent Unit) aan boord. Zes dagen lang maal 55.000 TEU komt neer op 330.000 TEU.
Daarentegen, de huidige situatie in de Zuid-Chinese havens is stukken schrijnender. Jensen berekende dat alleen op de Chinese containerterminal van Yantian ruim 25.500 TEU niet kan worden overgeslagen. Betreffende terminal is dan ook maar voor slechts 30% in gebruik. De nieuwste Maersk-update concludeerde dat de huidige stremming al minstens 16 dagen van kracht is, wat resulteert in ruim 400.000 TEU aan geblokkeerde containers. Dit is exclusief de aantallen van andere terminals zoals Nansha en Shekou.
De corona pandemie is hier debet aan, aangezien het aantal besmettingen blijft oplopen en waardoor sommige havens momenteel gemeden worden; hetgeen weer ten koste gaat van de betrouwbaarheid van het vaarschema. Jensen denkt daarnaast dat de door Maersk voorziene vertraging van ruim veertien dagen wellicht nog iets te optimistisch is. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat de containervaart nog wel zeker vijf weken hinder kan ondervinden van het Shenzhen-issue. Overigens liep de containermarkt al redelijk op de toppen van zijn kunnen ruim vòòr de nieuwe corona-uitbraak in Zuid-China, hetgeen inhoudt dat het nog lastiger is geworden om lege containers richting het Aziatisch continent te krijgen.
Zoals vermeld ervaart ook ICA de gevolgen van een container en vrachtwagen tekort. Neil Terwisscha van Scheltinga, verantwoordelijk voor het plannen van inkomende vracht bij ICA, meldt dat een deel van de huidige klanten hier helaas op de één of andere manier toch hinder van kunnen ondervinden. Zo meldt hij: “We proberen hier altijd op in te spelen, maar helaas ben je afhankelijk van externe partijen en externe ‘uitdagingen’ waar je van te voren niet op gerekend had. Ik herinner mij dat we vorig jaar maart hierop goed hebben kunnen anticiperen door extreem in te kopen. Aan de andere kant en dit baart mij toch wat zorgen, je ziet dat veel Oost-Europese tegelgroothandels hun markt nu verplaatsen. Waar zij eerst veelal in het verre Oosten inkochten, trekken ze nu naar Italië, Spanje en Turkije. Dat is goed voor die betreffende fabrieken, maar minder goed voor de bestaande klanten zoals ICA omdat er hierdoor meer vraag komt dan de huidige productiecapaciteit van de fabrieken aankan. Maar, ICA zou ICA niet zijn als we hiervoor niet een oplossing vinden.”
Gebruikte bron: Nieuwsblad Transport
Meldt u aan en blijf altijd op de hoogte
© 2024 ICA – Privacyverklaring
Industrieweg 14
6651 KR Druten
In ons zeer ruime designcenter te Druten presenteren wij de nieuwste trends en laatste ontwikkelingen op het gebied van keramische tegels. We ontvangen u graag.
Tel: 0487 597 620 of info@icagroep.nl
Industrieweg 14, 6651 KR Druten