Druten – Sinds begin 2019 is Gert Jan Markus werkzaam bij ICA; eerst als hoofd retail en sinds een aantal maanden in zijn nieuwe functie zijnde als concept- en assortiment manager. Een verantwoordelijke en belangrijke functie waarin nauw en intensief wordt samengewerkt met directeur/eigenaar Kees van den Hoek, betreffende de assortimenten van de verschillende doelgroepen van ICA. Dit betreft een taak die binnen ICA steeds belangrijker wordt gezien de groei die de groothandel in keramische tegels momenteel doormaakt. Markus is daarnaast ook verantwoordelijk voor de inrichting en het borgen van de collecties van het ICA Design en Inspiratie Center in Druten.
Gert Jan geeft ruiterlijk toe dat hij als concept- en assortiment manager goed de bestaande collecties dient te kennen en daarnaast hoort te weten wat er in de markt gebeurt. Extra uitdaging bij deze klus is het feit dat ICA in meerdere disciplines van verschillende afzetmarkten actief is. Logischerwijs vergt de projectenmarkt een totaal andere aanpak en benadering dan bijvoorbeeld de retailmarkt. Markus: “Je dient de nieuwe trends op de markt te signaleren middels alle kanalen zoals o.a. de media of internet. Om de collecties actueel te houden is het van belang om deze trends te monitoren en te ventileren met onze toonaangevende buitenlandse partnerfabrikanten. Het is van belang om je breed te oriënteren en je niet laten beperken door enkel bestaande producenten.” Ook onderdeel van zijn takenpakket is het zorgdragen en het beheer van de zowel digitale als fysieke catalogi en het informeren van collega’s over (nieuwe) trends, producten en veranderingen in de markt. Zo vult hij aan: “Het is belangrijk om ook de trends van de markten en branches te volgen welke verwant zijn aan onze tegelmarkt. Hoe selectief en uitgesproken wij soms ook zijn, het huidige assortiment is altijd, zij het van fabriekswege uit of door trends, aan verandering onderhevig.”
De berichten uit de markt lijken te duiden op het doorgaan van de belangrijkste internationale tentoonstelling voor keramische tegels en badkamermeubels. De beurs van 2020 werd door de covidpandemie gecanceld en dus dateert het laatste bezoek van ICA aan Bologna alweer uit 2019. Markus bevestigd dat een beurs als Cercaie de kans biedt voor ICA om met partnerfabrikanten zaken te bespreken en te sparren over de verwachtingen en mogelijkheden in de markt. “Tevens geeft Cercaie de mogelijkheid om ons breed te oriënteren op wat er speelt en wat we kunnen verwachten van de nieuwe producten welke worden gepresenteerd. Fabrikanten sparen kosten nog moeite om deze nieuwe producten te lanceren in optima forma. Het is daarom belangrijk om ons huiswerk goed te doen en dat we de juiste stappen nemen.”
Een trend die nog niet zolang geleden is ingezet, is uitbreiding van en het steeds groter worden van formaten. De 60×60 blijft een belangrijke maat maar over het algemeen is dit een gemeengoed geworden. Het gros van de markten hebben dit formaat ook in haar assortiment zitten. Het grootformaat is inmiddels opgeschaald naar 80×80, 90×90, 100×100 en zelfs 120x120cm. Het is nog steeds van belang dat tegels op een juiste manier worden gelegd met een legplan en leveling waardoor een professionele tegelzetter zijn meerwaarde krijgt. Markus bevestigt deze trend: “De consument en markt in het algemeen is steeds beter geïnformeerd door de media en zoekt naar eigen stijlen, naar de nieuwe grote formaten in badkamers en toiletten en bredere toepassingen zoals het doortrekken van vloertegels op de wand. Wat je ook ziet is dat nu het aantal handen dat tegels kan leggen steeds schaarser wordt, waardoor consumenten bereid zijn om iets meer te betalen voor het leggen.”
Ook bij ICA is duidelijk zichtbaar dat er momenteel een sterke voorkeur is naar de warme, zachtere kleuren zoals greige en beige tinten. Deze trend lijkt te leiden naar het verschuiven van koude naar warme kleuren. Markus knikt instemmend en wijst ook op innovatievere productietechnieken in de keramische wereld waardoor keramische tegels bijna niet meer van echt natuursteen of bijvoorbeeld hout te onderscheiden zijn. “Natuurlijk (wonen) is dé trend. Koppel dit aan keramische tegels en dan kom je uit bij houtlooktegels van visgraat, Hongaarse punt tot grootformaat in rustieke optieken, stoer hout en elegante houtstructuren met nerf. Maar ook natuursteenoptiek; dit kan een marmer in alle mogelijke soorten, kleuren en uitvoeringen of bijvoorbeeld blauwsteen (hardsteen) zijn. Door de toepassing van de laatst nieuwe innovatieve digitale print- en productietechnologie is het verschil niet meer te zien waardoor de consument een keramische- en praktische keuze maakt t.o.v. het zwaarder milieubelastende en meer onderhoudvergende originele materiaal. Dit fenomeen hebben we prachtig uitgestald in ons ICA Design en Inspiratie Center.”
Maar ook in de badkamer is de connectie en link naar de natuur steeds vaker zichtbaar. Dankzij nieuwe kwalitatief hoogwaardige keramische producten is nu bijna alles mogelijk om een natuurlijke uitstraling in de badkamer te creëren. ICA’s concept- en assortiment manager zegt hierover het volgende: “Je ziet dat mensen voor een badkamer steeds vaker voor een welness/spa ervaring gaan. Dit is een nieuwe comfortabele en luxe uitstraling waar ook de grootformaten worden toegepast op zowel de vloer als wand. De eerdergenoemde houtlooktegels blijven populair door de natuurlijke warme uitstraling en worden steeds meer gecombineerd met marmeroptiek. De nieuwste trend wordt, maar dan ben ik voorzichtig, dat de soorten natuursteen steeds breder gaan worden en dat de toepasbaarheid veelzijdiger wordt en zorgen voor het zogenaamde ‘warme thuisgevoel’.”
Meldt u aan en blijf altijd op de hoogte
© 2024 ICA – Privacyverklaring
Industrieweg 14
6651 KR Druten
In ons zeer ruime designcenter te Druten presenteren wij de nieuwste trends en laatste ontwikkelingen op het gebied van keramische tegels. We ontvangen u graag.
Tel: 0487 597 620 of info@icagroep.nl
Industrieweg 14, 6651 KR Druten